عرفان و شعر

کسب معرفت و آگاهی برای رسیدن به آرامش و حضور و احساس بی نیازی از همه چیز و همه کس

عرفان و شعر

کسب معرفت و آگاهی برای رسیدن به آرامش و حضور و احساس بی نیازی از همه چیز و همه کس

مروری بر زندگی عرفا و دانشمندان و دقیق شدن در گفتار و کردار آن ها ، با تاکید بر این حقیقت که تنها از راه علم و دانش نمی شود به حقیقت پی برد و باید عشق هم داشت . عشقی که عبارت از اخلاص و محبت نسبت به خدا و جز او کسی را ندیدن ؛ است .
سرزمین ما بزرگان و دانشمندان و عرفای بسیاری را در دامان خود پرورده است که در جهان نام آور بوده اند . اگر ارسطو با عنوان معلم اول ؛ در یونان می زیسته است ؛ معلم ثانی با نام فارابی و معلم ثالث با نام میرداماد در کشورمان ایران می زیسته اند و مایه افتخار ما ایرانیان بوده اند .
در این وبلاگ ؛ زندگی و آثار ؛ رفتار و کردار آن ها در گذر ایام در حد امکان شرح داده خواهد شد . امید است که مورد قبول علاقمندان قرار گیرد .

فواید عیادت بیماران : 

1- شاید آن شخص از اولیاء الله بوده باشد که در زندگانی عادی او را نشناخته بودی . زیرا ما مردم غالبا به اشخاص و حوادث با چشم دل نمی نگریم . 

2- اگر آن بیمار از اولیاء الله نباشد ، حد اقل همراه گذرگاه زندگی تست . اگر هم روح بزرگ الهی نباشد ،حد اقل سواری از سواران قافله حیات خواهد بود و پیوستگی و همدردی یاران این راه اسرار آمیز را غنیمت بشماریم . خواه جزو پیادگان باشند و خواه جزو سواران . 

3- فرض می کنیم که بیمار دشمن تست . آیا بهتر از این احسان سراغ داری که د رموقع ابتلای دشمن به گرداب خطرناک زندگی به سراغش روی و دست او را بگیری ؟ چه بسا دشمنان کینه توز که با احسان و نیکو کاری به دوستان با وفا  خلوص تبدیل شده اند . و حد اقل اینکه کینه آنان تقلیل می یابد . زیرا اگر کینه جراحت دردناکی است ، احسان و ظهار همدردی هم مرهم شایسته ای است . 

4- وحی آمدن از حقتعالی به موسی (ع) که چرا به عیادت من نیامدی ؟ 

از حضرت علی (ع) نقل شده است که حضرت محمد (ص) فرموده است که خداوند در روز رستاخیز بنده ای از بندگانش را توبیخ نموده و خواهد فرمود که : 

وقتی که من مریض شدم ، چه باعث شد که به عیادت من نیامدی ؟ آن بنده می گوید : 

پاکیزه پروردگارا ، تو خدای بندگان هستی ، درد نمی کشی و بیمار نمی شوی .

خدا می فرماید : 

برادر مومن تو بیمار شد و به عیادتش نرفتی .سوگند به عزت و جلالم که اگر او را عیادت می کردی مرا نزد او می دیدی و در نتیجه این عیادت احتیاجات ترا بر می آوردم و این پاداش بزرگ به جهت کرامت بنده مومن من است و من خدای رحمان و رحیم هستم .

مولانا جلال الدین مولوی این مضمون را به حضرت موسی نسبت داده است .

مشرقت کردم ز نور ایزدی 

من حقم رنجور گشتم نامدی 

ارتباط با انسان های با ایمان ، ارتباط با خدا است و هر کس انسان با ایمانی را خوار و پست بشمارد ، اهانت به خدا کرده است . خداوند در آیه شریفه ، قرض به مردم با ایمان را چنین توصیف می کند : 

" من ذاالذی یقرض الله قرضا حسنا " یعنی ؛ 

کیست که بخداوند قرض حسنه بدهد  ؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۲/۰۴
ایوب تفرشی نژاد

نظرات  (۱)

 15 گیگ فضای رایگان آپلود فایل و آپلود عکس

 

https://98share.com/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی