عرفان و شعر

کسب معرفت و آگاهی برای رسیدن به آرامش و حضور و احساس بی نیازی از همه چیز و همه کس

عرفان و شعر

کسب معرفت و آگاهی برای رسیدن به آرامش و حضور و احساس بی نیازی از همه چیز و همه کس

مروری بر زندگی عرفا و دانشمندان و دقیق شدن در گفتار و کردار آن ها ، با تاکید بر این حقیقت که تنها از راه علم و دانش نمی شود به حقیقت پی برد و باید عشق هم داشت . عشقی که عبارت از اخلاص و محبت نسبت به خدا و جز او کسی را ندیدن ؛ است .
سرزمین ما بزرگان و دانشمندان و عرفای بسیاری را در دامان خود پرورده است که در جهان نام آور بوده اند . اگر ارسطو با عنوان معلم اول ؛ در یونان می زیسته است ؛ معلم ثانی با نام فارابی و معلم ثالث با نام میرداماد در کشورمان ایران می زیسته اند و مایه افتخار ما ایرانیان بوده اند .
در این وبلاگ ؛ زندگی و آثار ؛ رفتار و کردار آن ها در گذر ایام در حد امکان شرح داده خواهد شد . امید است که مورد قبول علاقمندان قرار گیرد .

مدیتیشن

پنجشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۴:۳۲ ب.ظ

اگربرای لحظه ای هیچ کاری انجام ندهید و در بی عملی محض در هسته مرکزی وجود خود ،و در آرامش بسر برید ،وارد حالت مدیتیشن شده اید . یاد بگیرید که چه گونه فقط می شود " بود " ؟ مدیتیشن ، فقط بودن است ،بدون اینکه کاری انجام دهیم . 

زندگی انسان در حال گذر است با لذت ،شفافیت و خلاقیتی بیشتر و در عین حال انسان از آن کاملا جدا است و هیچ وابستگی به آن ندارد و تنها مشاهده کننده ای است بر فراز تپه های دور دست که به سادگی هر آنچه در حال اتفاق افتادن در اطراف اوست را تماشا می کند . در مدیتیشن ، انسان فاعل و انجام دهنده نیست . بلکه تنها شاهدی است که به تماشا کردن ادامه می دهد . این نکته راز اصلی مدیتیشن است که انسان تنها شاهدی باقی بماند . در این حالت انجام شدن کارها به خودی خود و بدون مشگل صورت می پذیرد .تنها یک چیز ممنوع است و آن این است که نباید در مرکز بودن خود را از دست داد .

صدائی می آید و شما در حال شنیدن آن صدا هستید . در وجود شما شاهدی است که شما را در حال شنیدن صدا می بیند . و یا : 

شما در حال تماشا کردن یک درخت هستید ، و در وجود شما شاهدی است که شما را در حال تماشای درخت می بیند . مشاهده کردن مدیتشین است . 

مدیتیشن ، یعنی آگاهی و هر کاری که با آگاهی انجام شود مدیتیشن است . قدم زدن اگر آگاهانه باشد می تواند مدیتیشن باشد . نشستن با آگاهی می تواند مدیتیشن باشد . 

گام اول مشاهده بدن خودتان است . سپس آرام آرام از هر حرکت بدن و هر وضعیت بدن خود آگاه و هشییار می شوید . در این گام خیلی از عادت ها به سادگی حذف خواهد شد و بدن شما آرامش بیشتری تجربه خواهد کرد و هماهنگی بیشتری در آن احساس خواهید کرد . 

گام دوم ،آگاه شدن از افکارتان است . افکار حساس تر از بدن و خطرناک هستند . وقتی که از افکارتان آگاه می شوید ،شگفت زده خواهید شد که در درونتان چه می گذرد ؟ هشیاری و آگاهی از افکار دیوانگی ذهنتان را اصلاح خواهد کرد . هنگامی که بدن و ذهن شما در آرامش باشند ، متوجه خواهید شد که آن ها هماهنگ یکدیگر عمل می کنند . آگاهی از احساسات وهیجان ها و افکار به مرور تبدیل به یک لایه خواهند شد . در این مرحله انسان از آگاهی خود آگاه می شود و تبدیل به بودا می شوید .تنها انسان هائی که به اشراق رسیده اند ، این مرحله را درک می کنند . بدن لذت را می شناسد و ذهن شادی را تجربه می کند و دل خوشحالی را درک می کند .

آرام آرام شاهد درونی شما ثابت و پایدار می شود و تغییر و تحول درونی در شما صورت می گیرد . در این حالت آنچه مورد مشاهده قرار داده اید ناپدید می شود و برای اولین بار خود "شاهد موضوع " مشاهده می شود و شما به مقصد نهائی رسیده اید . 

سه نکته اساسی در مدیتیشن عبارتند از : 

1-حالت آسودگی 

2- تماشاگر بودن 

3-قضاوت نکردن 

در حالت آسودگی ،نباید با ذهن جنگید . ذهن را کنترل نکنید ، تمرکز نکنید . 

در حالت تماشاگر بودن ،و قضاوت نکردن ، با آگاهی اسوده به هر آنچه که اتفاق می افتد بدون مداخله ،نگاه کنید . صرفا بدون هیچ قضاوتی به ذهن نگاه کنید کم کم سکوت عظیمی شما را فرامی گیرد . تمامی جنبش ها و حرکات درونتان متوقف می شود . شما هستید ، اما حس " من هستم " را ندارید . در این لحظه شما فضای خالص و در بر گیرنده اتفاق هستید . شما اتفاق نیستید . گرچه در مدیتیشن ، صدو دوازده روش متفاوت وجود دارد ولی این سه نکته در تمامی روش ها، اساسی هستند . 

با اختیاری که خداوند به انسان ارزانی داشته و انسان تنها موجودی است که اختیار دارد ،خود را به زندگی یا خدا تسلیم کنید و تنها ناظر باشید،ناظر اتفاقاتی که از سوی " کان فکان " خدا یعنی " باش و می شود ،اتفاق می افتد . 

تسلیم یعنی چه ؟ 

تسلیم ،پذیرش اتفاق این لحظه ، قبل از قضاوت و به ذهن رفتن است .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۲/۱۸
ایوب تفرشی نژاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی